Peste 75% din soselele nationale risca sa ramana inzapezite, daca va ninge abundent, dupa cum vedem in harta realizata de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Harta a fost intocmita in baza valorilor multianuale inregistrate de ninsori si de cazuri cu blocare de trafic si nu are legatura cu atribuirea sau nu a lucrarilor de deszapezire. Ca in fiecare an, unele sosele inca nu au fost atribuite in vederea deszapezirii nici pana acum, insa noutatea iernii 2016 vine din modul de gestionare a acestor tronsoane.
CNAIR a atribuit lucrarile in asa fel incat zonele neacoperite cu contracte sa fie deszapezite de vecinii care au in gestiune, in vederea deszapezirii, perimetre alaturate.
Peste 75% din soselele nationale risca sa ramana inzapezite, daca va ninge abundent, dupa cum vedem in harta realizata de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Harta a fost intocmita in baza valorilor multianuale inregistrate de ninsori si de cazuri cu blocare de trafic si nu are legatura cu atribuirea sau nu a lucrarilor de deszapezire. Ca in fiecare an, unele sosele inca nu au fost atribuite in vederea deszapezirii nici pana acum, insa noutatea iernii 2016 vine din modul de gestionare a acestor tronsoane.
CNAIR a atribuit lucrarile in asa fel incat zonele neacoperite cu contracte sa fie deszapezite de vecinii care au in gestiune, in vederea deszapezirii, perimetre alaturate.
Riscul de drumuri blocate este prezent chiar si pe cele mai aglomerate zone. Spre exemplu, cel mai intens utilizat drum este DN1, si acesta apare ca avand un pericol mare de inzapezire, pe aproape toata lungimea lui, exceptie facand doar partea cu serpentine dintre Predeal si Brasov.
Apoi, autostrazile A1 (Bucuresti-Pitesti) si A2 (Bucuresti-Constanta) sunt, de asemenea, semnalate ca inzapezibile. Si DN2, care face legatura dintre Bucuresti si localitatile din Moldova, este in pericol pana in zona Ramnicu Sarat, apoi de la Adjud-Bacau pana la Roman – Targu Neamt.
In Dobrogea, aproape toate drumurile prezinta risc de inzapezire, in timp ce in Banat si Crisana nu sunt semnalate astfel de pericole.
„Gandirea de la inceputul anului a fost ca indiferent de ce se intampla si de cate contestatii vor fi semnate (daca vor fi semnate peste 50%), avand in vedere ca avem acorduri-cadru de deszapezire pe patru ani si avand – sa zicem – doua regiuni alaturate, pentru una s-a semnat acordul-cadru, iar pentru cealalta nu; intr-un astfel de caz, fiind acorduri cu cantitati estimate pentru patru ani, oricand acel contract se poate extinde si acoperi zona pentru care – intr-o situatie exceptionala – se va intampla sa nu fie semnat acordul-cadru pana atunci.
Daca astazi vine un cod galben-portocaliu de ninsoare in toata tara, avem contracte semnate sa actionam unitar, uniform, in toata tara”, a declarat recent, pentru MEDIAFAX, directorul general al CNAIR. „In paralel, cu flota pe care o avem in dotare, vom interveni punctual acolo unde trebuie, practic vom lua sub aripa noastra acele tronsoane care, eventual, vor ramane neacoperite”, a mai spus seful CNAIR.
Pana in prezent, deszapezirea fiecarul kilometru de drum din Romania a costat, in anii trecuti, intre 1.500 si 1.600 de euro. Astfel, toata reteaua de 17.600 de kilometri a insemnat plati de aproximativ 28-30 de milioane de euro in fiecare sezon rece.
Aprovizionarea si transportul materialelor necesare pana la bazele de deszapezire au costat, in fiecare an, alte aproximativ 14 milioane de euro, iar cheltuielile pentru deszapezirea cu autoutilaje proprii (reparatii, piese de schimb, carburanti, lubrefianti, anvelope, acumulatori) au fost de aproape 3 milioane de euro.
Pentru sezonul 2018-2019, costurile vor putea fi estimate abia in primavara anului 2019.
Potrivit legislatiei rutiere, neechiparea corespunzatoare pentru iarna a masinii se sanctioneaza cu retragerea certificatului de inmatriculare, iar amenzile pe care le risca soferii sunt cuprinse intre 2.500 si 4.000 de lei.
Mai mult, cei care nu au cauciucuri de iarna si blocheaza un sector de drum risca o amenda cuprinsa intre 5.000 si 8.000 de lei si vor fi nevoiti sa suporte si costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Pentru a evita orice risc, iti recomandam masinile AMS Rent a Car, care sunt complet echipate de iarna.